زناشویی

فیلم و کتاب صوتی زناشوئی و مطالب زناشویی

زناشویی

فیلم و کتاب صوتی زناشوئی و مطالب زناشویی

تاثیر آموزش زوج‌درمانی اسلام‌محور بر تعهد زناشویی زوجین

 تاثیر آموزش زوج‌درمانی اسلام‌محور بر تعهد زناشویی زوجین
پدیدآورنده: جواد رضایی (1310 - )
چکیده

    هدف این نگاشته، تعیین میزان اثربخشی آموزش زوج درمانی اسلام محور بر تعهد زناشویی زوجین شهر اراک بوده است. روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه والدین دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اراک در سال 1389ـ1390 بوده است. نمونه این تحقیق، 30 زوج از والدین دانش آموزان دبستان دخترانه شهر اراک بوده که به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (پانزده زوج) و کنترل (پانزده زوج) جایگزین شده اند. ابزار اندازه گیری، پرسش نامه تعهد زناشویی بوده است. متغیر مستقل، آموزش زوج درمانی اسلام محور بود که در هفت جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شده است. یافته‏‏ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش تحلیل کواریانس تحلیل شده است. نتایج نشان می‏دهد که آموزش زوج درمانی اسلام محور، تعهد زناشویی زوجین و ابعاد آن، یعنی تعهد شخصی، اخلاقی و ساختاری زوجین را افزایش داده است (001/0P<).

پیش بینی تعهد زناشویی بر پایه عواطف خودآگاه (شرم و گناه) و تمایزیافتگی خود در دانشجویان متأهل

پیش بینی تعهد زناشویی بر پایه عواطف خودآگاه (شرم و گناه) و تمایزیافتگی خود در دانشجویان متأهل
سلمان زارعی, فاطمه حسینقلی

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی تعهد زناشویی بر پایه عواطف خودآگاه (شرم و گناه) و تمایزیافتگی خود در بین دانشجویان متأهل بود.

روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تشکیل می ‏دهند که در سال تحصیلی 91-92 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مذکور تعداد110 دانشجوی متاهل به روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول نمونه گیری کریچی و مورگان(1979) انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسش نامه های تمایزیافتگی خود (DSI)، آزمون عاطفه خودآگاه (TOSCA-2)و پرسش نامه تعهد زناشویی (MCQ) جمع ‏آوری شدند و با استفاده آزمون‏ های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوه همزمان و گام به گام تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: یافته ‏های پژوهش نشان داد که تمایزیافتگی خود با تعهد زناشویی رابطه مثبت معنادار (p<0.01)، احساس شرم با تعهد زناشویی رابطه منفی معنادار (p<0.01) دارند و این دو متغییر در مجموع قادر به پیش بینی 36 درصد از واریانس تعهد زناشویی هستند. همچنین نتایج نشان داد که بین احساس گناه با تعهد زناشویی رابطه معناداری وجود ندارد و این متغیر توانایی پیش بینی تعهد زناشویی را تدارد.
نتیجه گیری: بنابراین می ‏توان نتیجه گرفت افرادی که سطح تمایزیافتگی بالاتری دارند و همچنین کمتر احساس شرم می‏کنند، تعهد زناشویی بیشتری دارند.

موضوع

تعهد زناشویی؛ تمایزیافتگی خود؛ عواطف خودآگاه

دانلود مقاله تمام متن:

PDF

بررسی رابطه ی رضایت جنسی و تعهد زناشویی زوجین شهرستان شهرضا 1387


بررسی رابطه ی رضایت جنسی و تعهد زناشویی زوجین شهرستان شهرضا 1387 اصل مقاله (118 K)


چکیده عشق و شهوت از غرایز پایه و اصلی موجودات زنده از جمله انسان ها است که فقدان تامین آن، خود را با علایم و عوارض دیگری نظیر ناراحتی های جسمانی، افسردگی و نارضایتی از زندگی زناشویی و حتی اختلافات شدید خانوادگی و طلاق نشان می دهد.

روش کار: پژوهش حاضر که با هدف تعیین رابطه ی تعهد زناشویی و رضایت جنسی در زوجین شهرستان شهرضا در سال 1387 انجام گرفته، یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی زوجین شهرضا و نمونه ی مورد نظر شامل 42 زوج (84 نفر) بودند که به صورت خوشه ای دو مرحله ای از بین پرونده های بهداشتی خانواده های تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی به طور تصادفی انتخاب شدند. در جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ی تعهد زناشویی و رضایت جنسی محقق ساخته استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین تعهد زناشویی و رضایت جنسی رابطه ی معنی داری وجود دارد (475/0=r و 001/0>P). هم چنین بین طول مدت ازدواج با تعهد زناشویی (021/0=P) و رضایت جنسی (013/0=P) رابطه وجود دارد و هر چه طول مدت ازدواج کمتر باشد تعهد و رضایت جنسی بیشتر است. بین رضایت جنسی و تحصیلات نیز رابطه ی معنی داری وجود دارد (042/0=P) به این معنی که هر چه میزان تحصیلات بالاتر باشد رضایت جنسی در زوجین بیشتر خواهد بود.
نتیجه گیری: ارتقا در رضایت جنسی می تواند در افزایش تعهد زناشویی نقش موثری داشته باشد.
  کلیدواژگان تعهد زناشویی؛ رضایت جنسی؛ زوج

شایع‌ترین علت ناباروری قابل درمان در مردان

شایع‌ترین علت ناباروری قابل درمان در مردان

تقریبا همه ما با واژه «واریس» آشنایی داریم و فکر می‌کنیم این عارضه فقط در ناحیه پا ایجاد می‌شود درحالی که واریس ممکن است در هر بخشی از سیاه‌رگ‌های بدن ایجاد شود که یکی از این مناطق بیضه‌هاست! در قسمت فوقانی هر بیضه، شبکه‌ای از سیاهرگ‌ها وجود دارد. اگر به هر دلیل این وریدها دچار اختلال شوند، واریس سیاهرگ‌های بیضه به‌وجود می‌آید که به آن واریکوسل گفته می‌شود. واریکوسل امروزه شایع‌ترین علت قابل درمان ناباروری مردانه محسوب می‌شود.

در این مقاله دکتر شخص‌سلیم، شما را با علل، عوارض، راه‌های تشخیص و درمان این بیماری آشنا می‌کند.

وقتی رگ‌ها گشاد می‌شوند

به اتساع یا گشاد شدن سیاهرگ‌های بند بیضه واریکوسل می‌گویند. بند بیضه از قسمت فوقانی این ارگان به سمت کانال مغبنی امتداد دارد که از طریق این کانال وارد شکم می‌شود. این بند در قسمت فوقانی بیضه به صورت طنابی لمس می‌شود و حاوی این موارد است: لوله منی‌بر که اسپرم یا همان نطفه مردانه را از بیضه به کیسه‌های منی و مجرا منتقل می‌کند، شریان بیضه که خونرسانی را بر عهده دارد، وریدها (سیاهرگ‌ها) که خون سیاهرگی را از بیضه خارج می‌کنند و عروق لنفاوی و اعصاب. در واقع این بیماری شبیه به واریس اندام تحتانی است.

شایع‌ترین علت ناباروری قابل درمان
واریکوسل شایع‌ترین علت قابل اصلاح ناباروری اولیه و ثانویه در مردان است که در 15 درصد مردان جوان دیده می‌شود. این بیماری در 35 درصد مردانی که به علت ناباروری اولیه مراجعه می‌کنند و در 75 تا 81 درصد مردان با ناباروری ثانویه دیده می‌شود. شروع آن هم معمولا در زمان نوجوانی است و به صورت نادر در پسران قبل از بلوغ رخ می‌دهد. واریکوسل عمدتا در طرف چپ ایجاد می‌شود هرچند می‌تواند دوطرفه هم باشد. اگر هم فقط در طرف راست باشد یا برای اولین‌بار در افراد مسن رخ دهد، فرد باید از نظر تومورهای شکمی بررسی شود.

چرا ایجاد می‌شود؟!
علل مختلفی برای این بیماری مطرح شده است. در داخل وریدها دریچه‌هایی وجود دارد که از برگشت خون جلوگیری می‌کنند.  نارسایی این دریچه‌ها یا عدم وجود آنها می‌تواند باعث گشاد شدن وریدها شود. از طرفی ورید بیضه چپ، خون خود را به داخل ورید کلیه تخلیه می‌کند و طرف راست وارد ورید اجوف تحتانی (بزرگ‌ترین ورید بدن که خون قسمت‌های پایین بدن را به قلب می‌رساند) می‌شود. بنابراین طول ورید بیضه چپ طولانی‌تر و فشار داخل آن بیشتر است که باعث شیوع بیشتر این بیماری در طرف چپ می‌شود. علت ارثی یا ژنتیک نیز برای آن شناخته نشده است.
  ادامه مطلب ...

زمانی که بیشترین قدرت باروری را دارید!

زمانی که بیشترین قدرت باروری را دارید!
نمی دانید چگونه حامله شوید؟ در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چطور تخمک گذاری را پیش بینی کنید، چند وقت یکبار آمیزش داشته باشید و با اهمیت انتخاب های سالم در زندگی آشنا شوید.

به نظر می رسد که بعضی از زوج ها فقط با حرف زدن درمورد باردار شدن می توانند بچه دار شوند. اما خیلی های دیگر باید به اندازه کافی صبر داشته باشند و کمی هم خوش شانس باشند تا بتوانند حامله شوند. اگر نمی دانید چطور باید حامله شوید، با همان روش قدیمی شروع کنید. در این مقاله هر آنچه که لازم است بدانید را در اختیارتان می گذاریم.

حاملگی مستلزم یکسری اتفاقات پیچیده است. هر ماه، هورمون ها از غده هیپوفیز شما تخمدان هایتان را تحریک می کنند که تخمک گذاری کنند. وقتی تخمک ها آزاد شدند،به سمت یکی از لوله های فالوپ حرکت می کنند. اگر بخواهید حامله شوید، این زمان بهترین زمان ممکن است.

اما از کجا باید بدانید که کی تخمک گذاری می کنید؟

1-حواستان به تقویم باشد

از یک تقویم استفاده کرده و هر ماه روزی که عادت ماهیانه تان شروع می شود را علامت بزنید. همچنین تعداد روزهایی که عادت ماهیانه تان طول می کشد را هم بشمارید. اگر چرخه عادت ماهیانه تان 28 روزه باشد، تخمک گذاری احتمالا 14 روز بعد از روز شروع آخرین عادت ماهیانه تان شروع می شود.

اگر چرخه هایتان به نسبت بلند هستند، 18 را منهای تعداد روزهای کوتاه ترین عادت ماهیانه تان کنید. وقتی عادت ماهیانه بعدی شروع می شود،این روزها را از قبل شمارش کنید. هفته بعد از آن احتمالاً معقول ترین حدس برای شروع تخمک گذاری شماست.
  ادامه مطلب ...

اهمیت آراستگی و آرایش قبل از رابطه زناشویی

اهمیت آراستگی و آرایش قبل از رابطه زناشویی
با ترفندهای ظاهری زنانه میتوانید مجددا کیفیت رابطه جنسی خود و همسرتان را ارتقاء دهید ، چشم همسرتان را اسیر زیبائی ها و اندام زنانه خود کنید.

خانم ها می گویند :در دوران قبل از ازدواج هر موقع قرار داشتیم از بوی عطرش گیج میشدم ، لباسهای مرتب و شیکی به تن داشت و موهای مرتب موقعی که باهم تنها بودیم همیشه صورتش رو اصلاح میکرد و بدنش تمیز بود اما بعد از ازدواج کم کم عوض شد مثل قبل به خودش نمیرسه و....

آقایان میگویند : اوایل حتی ازم میپرسید از چه مدل لباس زیر یا چه رنگی خوشت میاد چه نوع آرایشی دوست داری برات انجام بدم تو خونه قبل از رابطه آرایش میکرد و همیشه بدنش برای نزدیکی آماده بود لباسهای تمیز برتن میکرد و به خودش عطر میزد اما الان دیگه به خودش نمیرسه وقتی ازش میخوام آرایش کنه میگه حوصله ندارم.

 شاید موارد فوق برای شما هم پیش آمده باشد و شما را ناراحت کند ، بی دلیل نیست که بعد از مدتی کیفیت رابطه جنسی با همسرتان کاهش یافته و مثل قبل نیست، رابطه جنسی یک رابطه پر از ملزومات است که حتی اگر یکی از ملزومات آن رعایت نشود میتواند بر کیفیت کلی رابطه جنسی موثر باشد، یکی از این ملزومات  نظافت، آراستگی و آرایش است.

در اهمیت آراستگی و آرایش قبل از رابطه جنسی آقایان توجه کنند که :
خیلی از آقایان از آنجایی که بعد از رابطه جنسی بعلت اعمال غسل قرار است استحمام کنند ، قبل از رابطه جنسی استحمام نمیکنند و این عمل آنها میتواند بر خواسته و تمایلات جنسی همسرشان موثر باشد شما زمانی میتوانید به عدم آراستگی همسرتان اعتراض کنید که خودتان آنرا رعایت کرده باشید. یک حمام 5 دقیقه ای قبل از رابطه زناشویی ، استفاده از عطر با بوی ملایم ، بر تن کردن لباسهای تمیز خصوصا لباس زیر تمیز ، اصلاح صورت و البته نیاز به توضیح نمیباشد که قبلا موهای زائد بدن شیو شده است.
  ادامه مطلب ...

توصیه های طب سنتی درباره رابطه زناشویی

توصیه های طب سنتی درباره رابطه زناشویی
در متون مختلف طب سنتی بارها به این موضوع اشاره شده است که پرداختن به فعالیت‌های سنگین مانند روابط زناشویی زوج‌ها باید دست‌کم 2 تا 3 ساعت بعد از میل کردن غذا انجام شود.

داشتن رابطه زناشویی سالم، صحیح و متعادل یکی از مهم‌ترین شروط برای  پایداری و ثبات زندگی زناشویی به ویژه در زوج‌های جوان است. اهمیت این موضوع به حدی است که در متون طبی  مکاتب درمانی طبیعی و مدرن به این موضوع  اشاره شده و  تاثیر کیفیت و کمیت رابطه زناشویی در ایجاد فضایی پرنشاط، صمیمی و سالم در فضای خانواده حتی تاثیر آن بر سلامت روحی و جسمی زوجین مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. مکتب  طب سنتی ایران نیز یکی از همین مکاتب درمانی طبیعی است که در متون کهن و آثار به جای مانده از درمانگران و حکمای خود تدابیر و دستورات ویژه‌ای درباره آداب زناشویی و بهداشت جنسی مطرح کرده است.

بی‌میلی میانسالی با کدام جوشانده درمان می‌شود؟
یکی از داروهای گیاهی کم‌‌نظیر که در شیوه‌های درمانی طب مکمل و سنتی چین و هند برای درمان و پیشگیری از بی‌میلی جنسی و سردمزاجی در زوج‌های  میانسال مورد استفاده دارد گیاه ویتاگنوس یا همان پنج‌انگشت است که مصرف عصاره و قطره آن تاثیر زیادی در بهبود بی‌میلی و سردمزاجی در مردان و زنان دارد. این دارو که امروزه  به صورت قطره، عصاره و قرص گیاهی تهیه می‌شود علاوه بر درمان سردمزاجی به درمان و رفع اختلالات قاعدگی، اختلالات یائسگی و درمان برخی از کیست‌های رحم و تخمدان کمک می‌کند. برخی از درمانگران طب سنتی هند بر این باورند که این گیاه با تنظیم هورمون‌های زنانه می‌تواند به رفع آکنه و جوش صورت کمک کند. بسیاری از مردم در سراسرجهان با دسترسی به گیاهان دارویی و تهیه گیاه پنج‌انگشت جوشانده و دمنوشی تهیه کرده  و از آن میل می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید از این گیاه دارویی برای پیشگیری و درمان این اختلال جنسی بهره ببرید با متخصص طب سنتی مشورت کنید.
  ادامه مطلب ...

توصیه های مهم اسلامی درباره رابطه زناشویی

توصیه های مهم اسلامی درباره رابطه زناشویی
اگر مرد نیازمند به عمل جنسی باشد باید از انجام آن سرپیچی ننماید اگر چه بر جهاز شترسوار باشد .

الف- رسول اکرم (ص) می فرمایند :سه برنامه از موارد ستم است:
 1- مردی با مردی همنشین شود ، از اسم و کنیه اش نپرسد .
 2- انسان به مهمانی دعوت شود اجابت ننماید . یا اگر اجابت کرد از غذای دعوت کننده نخورد .
 3-بدون مقدمات عاطفی و جسمی عمل زناشوئی انجام گیرد .

 ب- امام صادق(ع) می فرمایند :سه چیز از روش انبیاءالهی است :1- استعمال بوی خوش 2- کوتاه کردن مو3- پاسخ گفتن به نیاز جنسی زن

 ج- حضرت علی (ع) می فرمایند :
 ازانجام عمل جنسی به طور در جا خوداری کنید .زیرا برای زن نیازهای عاطفی و جسمی هست ، اورادر این زمینه یاری دهید. سپس اقدام به برنامه زناشوئی کنید.

 د- رسول با کرامت اسلام(ص) به مردی فرمود :
 امروز را روزه ای، گفت : نه ، آیا مریضی را عیادت نموده ای ؟ گفت : نه ، فرمود: پس به خانه بر گرددوحق زناشوئی با همسرت را به انجام برسان که این برنامه از جانب توبرای او صدقه است .

 ذ- بنابه روایات پیامبر اکرم (ص) :
 این طور دستور داده اند که اگر مردی گرفتار زنی زیبا روی گردد . باید هر چه زودتر با همسر خود همبستر گردد. زیرا با این کار غریزه او فروکش کرده ، از لغزش و انحرافات در امان خواهد ماند .
  ادامه مطلب ...